Меню
Січень 2020
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
« Гру    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Інтегроване заняття для дітей старшої групи «Сад каміння»

«Сад каміння»

Інтегроване заняття для дітей старшої групи

(Заняття розроблене за альтернативною програмою формування культури інженерного мислення в дошкільників «STREAM-освіта, або Стежинки у Всесвіт» (наук. кер. професор Катерина Крутій)

Мета 1. Запропонувати дітям почерпнути натхнення в природі, поекспериментувати з камінчиками та рівновагою і створити власні неповторні «сади каміння» для милування і заспокоєння.

Мета 2. Збагачувати досвід пізнання дітьми навколишнього світу. Вчити сприймати красу природного довкілля. Розширювати знання дітей про каміння, його властивості. Закріплювати уявлення про живу та неживу природу. Ознайомлювати зі способом створення з камінчиків міні-скульптур. Сприяти розвитку уяви, образного мислення. Прищеплювати любов до природи.

Матеріал: добірки фотографій «Сади каміння», «Літопси», «Краса з каміння руками людини»; ігрові поля і картки для гри «Жива-нежива природа»; різні камінці; посудини з піском; серветки; аудіозапис «Музика природи».

Попередня робота. Перегляд серії «Сад каміння» мультфільму «Лунтик та його друзі». Збирання камінчиків на майданчику. Фарбування гальки в різні кольори.

Хід заняття

Психогімнастика «Привітання»

Діти. Добрий день нашим гостям, дуже раді усім вам!

Вихователь. Вітаю вас, мої любі діти! Що було учора – ми пам’ятаємо, що відбувається сьогодні – добре знаємо, що буде завтра – нам невідомо. А тому дуже  цікаво, що чекає на нас сьогодні? Яким буде цей день у нашому дитсадку? (Відповіді дітей). Це залежить насамперед від нас самих. Створімо собі добрий настрій. Зустріньмо новий день усмішкою!

Загадка про камінь

Вихователь. Спробуйте відгадати, що це таке? Найбільше його у горах, буває в річках, озерах, морях, океанах. За величиною буває різний: маленький і великий, але дуже твердий. Щоб не заважав, його з дороги прибрати треба. І вода його не розмочить, і вогонь його не візьме, і легко будь-який ніж він наточить.

Мотиваційна ситуація

Педагог привертає увагу дітей до столика в куточку досліджень, на якому лежить купка різноманітних камінців.

Вихователь. Що з’явилося в нашій «дослідницькій лабораторії»? Що можна робити з камінчиками? (Думки дітей) Скільки цікавих ідей ви запропонували!

Обстеження камінців

Вихователь. Каміння – це нежива природа, мінерали, тверді гірські породи. Розгляньте камінці в нашій лабораторії:

  • чи однакові вони за величиною, формою, кольором;
  • покажіть найбільший/найменший;
  • знайдіть білий/чорний, сірий, якого ще відтінку є камінці;
  • покажіть гладенький, гострокутний;
  • спробуйте на дотик;
  • чи є камінь безпечним предметом, чому?

Ігри з камінцями

  • Викласти цифровий ряд камінцями (зображення цифр на камінцях).
  • Знайти парні великі/малі букви (зображення букв на камінцях).
  • Класифікувати камінці за певною ознакою.
  • Викласти ряд камінців за формою (від найбільшого до найменшого).
  • Співвіднести контурне зображення із камінцем.
  • За допомогою камінців викласти зображення фігур.

Дослідницька діяльність

  • Що відбувається з камінням, коли опускаєш його у воду? (Рівень води піднімається настільки, наскільки займає об’єм камінця. Мокрий камінь набуває темнішого забарвлення, ніж був сухим.)

Перегляд слайдів «Де використовують камінь?»

Камінь є важливою частиною багатьох процесів. Його використовують у будівництві різних будівель, споруд та доріг. Також його застосовують в декоруванні стін, підлоги, фасадів будівель, арок, створенню ланшафтних дизайнів тощо.

Презентація «Камінь в природі», «Дизайн території з каміння», «Декор з каміння», «Малюнок на камінні».

Народна творчість про камінь

Не дивно, що слово «камінь» зустрічається не тільки в загадках, але і в приказках, казках, прислів’ях. Наприклад: під лежачий камінь вода не тече; камінь на душі; камінь на камені не остався; вода камінь точить та інші.

Діалог за сюжетом серії «Сад каміння» мультфільму «Лунтик та його друзі»

А пам’ятаєте, що зробили з камінчиків персонажі мультику, який ми нещодавно дивилися, гусениці Вупсень і Пупсень?

  • Чому Вупсень і Пупсень не захотіли вирощувати сад суниць?
  • Як вони вирішили створити «сад каміння»?
  • Що саме робили гусениці? Чим вони прикрасили сад?
  • Чи гарний вийшов «сад каміння»? Як би ви його описали?
  • Чому «сад каміння» не можна виростити, але можна створити?

Перегляд відеосюжету «Рубрика новин»

В Києві у співпраці з українськими і японськими архітекторами було створено сад каміння «Парк Кіото».

Ознайомлення з рослинами-літопсами

Вихователь. Я хочу вам показати незвичайні рослини. (Демонструє зображення літопсів). На що вони схожі? Так, ці рослини дуже подібні до камінчиків. Вони називаються літопси, або «живе каміння». Ростуть літопси в піщаних і кам’янистих пустелях Африки. Ці місця вкрай бідні на воду, і все живе там потерпає від палючих променів сонця. Тому лише деяким рослинам вдалося пристосуватися до життя в таких екстремальних умовах. Розгляньмо літопси уважніше. Надземна частина – два зрощених товстих листочки, розділені неглибокою щілиною, з якої з’являються квітка і нове листя. Квіти зазвичай білі або жовті. Літопси дуже схожі на каміння. Як гадаєте, вони теж належать до неживої природи? Чому?

Дидактична гра «Жива – нежива природа»

Діти розкладають картки із зображенням об’єктів живої природи (пташка, метелик, песик, рибка, літопс) на ігрове поле зеленого кольору, а із зображеннями об’єктів неживої природи (сонце, грунт, пісок, вода, камінь – на жовте.

Руханка з камінцями (рухові дії під музичний супровід)

Практична діяльність «Створення саду каміння»

Вихователь. «Сади каміння» створюють не лише гусениці в мультиках, а й люди. Подивіться, якими гарними і незвичайними бувають такі сади. (Діти розглядають фотографії «садів каміння»). Як розміщені камінчики? Вони лежать один на одному, утворюючи невеличкі вежі. Як гадаєте, чи легко створити таку вежу?

Спробуйте! Візьміть один камінчик і покладіть його на другий. Так, молодці вийшло! А тепер покладіть зверху третій камінчик. Я бачу, що не всі вежі встояли. Тут треба знати один секрет. Підійдіть-но до мене, і я вам його відкрию.

Вихователь. Чи чули ви колись слово «рівновага»? Здогадуєтеся, що воно означає? Рівновага – це стан спокою, відсутність коливань. Чи вмієте ви утримувати рівновагу, тобто якийсь час зберігати певне положення  тіла? Перевірмо!

Вправа на рівновагу «Чапля»

Вихователь. Підніміть праву ногу і спробуйте постояти на самій лиш лівій, як чапля. Руки розведіть у сторони – вони допомагатимуть вам утримувати рівновагу. Молодці! А тепер підніміть ліву ногу і затримайтесь якомога довше на правій. Щоб триматися довго, вам треба стати зручно, знайти таке положення тіла, в якому тіло не хитається. Так само і з камінчиками. Їх треба зручно поставити один на один, бажано по центру. Краще найбільший камінчик покласти знизу, а наступні вибирати пласкі, щоб вони могли лежати рівно і тримати на собі інші камінчики. Потренуймося ще утримувати рівновагу.

Вправа на рівновагу «Ластівка»

Вихователь. Станьте на ліву ногу, а праву відведіть назад, розведіть руки в сторони. Витягуйтесь тулубом уперед, піднімаючи праву ногу і шукючи найзручніше положення. Уявіть, що ви – маленька пташка, наприклад, ластівка. Яка летить. Молодці. Ви можете тримати рівновагу! А тепер поекспериментуємо з камінчиками.

Вправа «Вежа з камінців»

Діти сідають за столики і намагаються побудувати з камінців якомога вищі вежі. Роблять висновок про те, камінці якої форми найбільш стійкі.

Вихователь. Бачу, ви вже готові створити власні неповторні «сади каміння»! Розімнімо пальчики і вперед!

Пальчикова вправа

Ми до лісу пішли, («крокують» по столу вказівним і середнім пальчиками)

Ягідки дрібні знайшли! (дріботять усіма пальчиками по столу)

Ми на поле пішли, («крокують» по столу вказівним і середнім пальчиками)

Квіти гарні там знайшли! (з’єднують кисті рук і розкривають долоньки, формуючи квітку)

Ми у гори пішли,  («крокують» по столу вказівним і середнім пальчиками)

Там камінчики знайшли! (стискають кулачки)

Їх в кишені поскладали

І в садочок пострибали! (стукають кулачком по кулачку)

Творча діяльність

Під музичний супровід діти створюють з каміння свої «сади» в посудинах з піском; інші – виконують малюнок на камінцях.

Вихователь. У нас вийшли чудові «сади каміння»! Створімо з них виставку. Так у нашій групі з’явиться куточок спокою і милування. Де можна буде помріяти або відпочити.

Загадка для дорослих

Який камінь лежить у воді? (Мокрий).

Ця гірська порода згадується ще в одній загадці.

На березі річки лежав камінь,  на якому було написане одне  слово. Коли його читала бідна людина, то вона раділа, а коли багата, то навпаки, засмучувалася. Закохані люди, коли його читали, взагалі чомусь розлучалися. Яке слово було написано на камені? Кажуть цю загадку відгадує 1 з 10 осіб. А, ви відгадали? Підказка: бідні, багаті і закохані розуміли, що потім щось зміниться в їхньому житті, тому вони видавали таку реакцію. Написане слово є прислівником.

Відповідь на загадку: там було написано слово «ТИМЧАСОВО»

DSC_0964 DSC_0968 — копия DSC_0986 DSC_1005 DSC_1031 DSC_1034